Jak skutecznie zapobiec niedoborom witaminy B6?

Wiele osób coraz świadomiej sięga po suplementy diety – często jednak są to preparaty niedopasowane do indywidualnych potrzeb. Jak rozpoznać, że grozi nam niedobór witaminy B6? Warto wiedzieć, w jaki sposób rozpoznać objawy i jak przeciwdziałać im poprzez skuteczną suplementację.

Pirydoksyna, znana potocznie pod nazwą witaminy B6, nie tylko uczestniczy w przemianach węglowodanów, tłuszczów, a przede wszystkim białek, ale jest także niezbędna do syntezy serotoniny (hormonu szczęścia) i adrenaliny. Wykazuje pozytywny wpływ na układ nerwowy, zapobiegając jego zaburzeniom, i układ krążenia, chroniąc np. przed rozwojem miażdżycy.

Skutki niedoboru pirydoksyny nie zawsze są łatwe do rozpoznania – ze względu na ich różnorodność, bywa że trudno skojarzyć je bezpośrednio z przyczyną. Wysokie zapotrzebowanie na witaminę B6 występuje szczególnie u osób przestrzegających diety bogatej w białka. Wśród objawów, zależnych od stopnia deficytu witaminy w organizmie, rozróżniamy zarówno widoczne, jak i niewidoczne na pierwszy rzut oka zmiany. Mogą to być na przykład zaburzenia funkcjonowania układu nerwowego (np. bezsenność, apatia czy nadpobudliwość nerwowa), niedokrwistość czy zmiany skórne, takie jak stany zapalne i zmiany łojotokowe. Przy niedoborze pirydoksyny wyraźnie spada odporność organizmu. Na szczęście istnieje wiele źródeł występowania tej witaminy, a jej niedobór nie stanowi powszechnie występującego problemu.

W czym znajdziemy naturalną witaminę B6? W tej grupie znalazły się najróżniejsze produkty (zwierzęce i roślinne), takie jak np. wieprzowina, mleko, jaja, drożdże, kasza gryczana, orzechy oraz nasiona roślin strączkowych. W przypadku szczególnie wysokiego zapotrzebowania na pirydoksynę zaleca się stosowanie suplementów diety, takich jak np. Chela Mag B6, Vitaminum B6 czy Filomag B6. Zawsze należy jednak pamiętać, że to zbilansowana dieta jest podstawą stanu równowagi i zdrowia naszego organizmu – suplementy mogą stanowić jedynie jej uzupełnienie. Należy przy tym bezwzględnie stosować się do zaleceń zawartych w ulotce. Długotrwałe przyjmowanie tabletek może spowodować jej przedawkowanie, skutkujące zwyrodnieniem tkanki nerwowej i nieprawidłowościami w gospodarce aminokwasów – skutecznym sposobem na ich uniknięcie jest po prostu rozsądna suplementacja.